mandag 30. mai 2016

Varme tanker

final


Noen kort er vanskeligere å lage enn andre. Noen er teknisk vanskelige, mens andre er vanskelige rent følelsesmessig. Jeg har lyst å vise dere et kort jeg har laget, som kanskje er litt vanskelig på begge måtene.


final


Dette er et kort som jeg tenker passer i forbindelse med alvorlig sykdom eller dødsfall. Men det er ikke nødvendigvis slik, det kan gjerne passe til helt andre anledninger også.


På forsiden har jeg stemplet Woodgrain-stemplet med Watermark-pute. Merk det er ikke all kartong som fungerer like bra til dette, som Thunder som jeg har brukt her.


final


På innsiden har jeg satt sammen ordet klemmer, ved å bruke Klem!-diesen, stanse ut en ekstra m fra den, og satt det sammen med er, til og deg, fra dette settet.


final


Dette er et såkalt Shadow box-kort, og når jeg fant ut at jeg hadde lyst å lage et slikt, synes jeg det var vanskelig å finne gode oppskrifter på et slikt kort på nett. Så det har jeg gjort noe med, jeg har nemlig laget en bilde-tutorial. Det er egentlig ikke så vanskelig å lage, men det er kanskje litt komplisert for de som er nybegynnere. Jeg skal i alle fall gjøre mitt beste på å forklare hvordan jeg har laget det :-)


final


Steg 1: Bruk et ark som er 12x12 inch og preg det på 3/4, 1 1/4, 2 1/2 og 3 på hver av de fire sidene (på høyre side av bildet over har jeg preget feil, så ikke se på den!)


final


Steg 2: Preg en linje på 4 1/4 fra kanten og opp til den andre horisontale pregelinjen.


final


Steg 3: Klipp langs den røde linjen i alle fire hjørnene. Prøv å få den diagonale linjen så nært som mulig 45 graders vinkel.


final


Når du har klippet bort hjørnene, sitter du igjen med et ark som ser omtrent slik ut.


Steg 4: Brett langs alle linjene du har preget, bruk gjerne falsebein (slik som er avbildet på det første bildet i tutorialen) for å få fine bretter.


final


Steg 5: Brett inn de rette kantene først, og ha lim på den ytterste biten, slik som på bildet. Jeg synes det er best å bruke flytende lim, for da har man litt mer tid på seg til å få justert det slik at det blir beint, i motsetning til dobbelsidig tape som limer umiddelbart.


final


Steg 6: Lim de to siste siden slik som vist på bildet. Ha lim på den trekanten også, slik at den blir liggende godt inntil.


final


Voila, nå skal du sitte med en slik ramme.


Steg 7: Kutt en kartong på 12x6 og brett i to. Denne limes på baksiden av rammen, slik at det blir et dobbelt kort med svært tykk forside :-)


final


Håper dette var forståelig og noe dere kunne tenkte dere å prøve dere på. Det er ikke så vanskelig, og øvelse gjør mester :-)


Her er linker til kaBoksproduktene jeg har brukt på dette kortet:


Die - varme tanker


Die - Ord (norsk)


Die - Klem!


Woodgrain


Da ønsker jeg dere en kjempefin uke!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar